Big in Japan! (oppdatert)

Lenge siden jeg har skrevet paa bloggen naa. Ikke saa lett aa faa tid til det naar vi konstant er paa farten! Men skal proeve aa bli litt bedre 😛

Som vanlig har det skjedd mye siden sist! Saa mye at jeg maa sette meg ned og tenke for aa komme paa alt. For aa ta det der jeg slutta, saa kan jeg begynne med aa si at dykkerkurset paa Koh Tao var AWSOME! Vi var utrolig heldige og fikk noen av de kuleste instruktoerene 😀 Dessverre saa vi ikke hai eller noe annet stort noe, men noen saa en rokke og en lang aal. Vil definitivt komme tilbake aa ta dypdykk her! 😀

Etter Koh Tao reiste vi til Bangkok, hvor vi bodde paa Khao San Road, ogsaa kjent som backpackerstroeket. Her kjoepte vi oss skreddersydde dresser for litt over tusenlappen! Vi fikk full dress, skjorter og slips, med initialer og spesielt stoff sydd inn i dressen! Meget fornoeyd! 😀 Hvis noen skal til Bangkok og kunne tenke seg aa skreddersy en dress saa vil jeg anbefale Ms. Tara som har forretningen sin rett ved inngangen til Starbucks paa Khao San Rd!

Vi floey fra Bangkok til Beijing, men ble her kun faa timer foer vi tok toget til Xi`an, den gamle hovedstaden. Vi var litt skuffet over oppholdet her, mye pga vaeret! Bare graatt og daarlig vaer hver eneste dag. I tillegg var det umulig aa prate med noen, fordi saa og si ingen kunne engelsk. Saa vi proevde oss litt paa kinesisk, men fant fort ut at det var veldig vanskelig aa bli forstaatt da ogsaa, fordi Kinesisk har fem toner, og det samme ordet kan ha fem forskjellige betydninger etter hvilken tone man bruker.

Men vi klarte aa komme oss rundt litt, blant annet saa vi Army of Terracotta Warriors, som var litt imponerende, men ikke paa langt naer saa imponerende som jeg hadde trodd. En kveld gikk vi paa bymuren rundt Xi`an. Det var siste dag av kinesisk nyttaar (feires fra 14. feb til 28) og fyrverkeri ble skutt opp over alt. Dessuten hadde de pyntet muren med lysende papirfigurer i alle farger, saa det ble en utrolig flott opplevelse 🙂

Etter Xi`an reiste vi til Hua Shan, et fjell som har en av verdens farligste gaastier! Vi gikk helt til toppen fra bunnen, selv om vi ogsaa kunne tatt taubane opp til den foerste toppen. Paa den foerste strekninga opp til North Peak, var det to seksjoner med trapper som gikk bokstavelig talt rett opp. Og det eneste man kunne holde seg i var en fastmontert kjetting. Saa den foerste strekningen ble derfor kalt Soldiers Path!

Dessverre var det ikke saa bra vaer da vi klatret, saa det ble daarlig med utsikten som visstnok skal vaere utrolig vakker! Dessuten fikk vi ikke proevd oss paa Cliffside Path, en sti som er bygd rett inn i siden av en vertikal fjellvegg! Den var dessverre stengt paa grunn av daarlige forhold 😦 Det tok oss 8 timer aa gaa til toppen og ned igjen, med bruk av gondol paa vei ned.

Dragon Ridge sett fra Stairway to Heaven

Etter Hua Shan dro vi til Shanghai for aa se moderne kina. Kan bare si jeg er veldig imponert over denne byen, og det var dessuten det eneste stedet vi dro til i Kina der de fleste hadde grunnleggende eller gode engelskkunnskaper! Vi fikk med oss litt av World Expo Shanghai, og var blant annet paa en utstilling som viste hvordan de planlegger at Shanghai skal bli om 10 aar. Her hadde de en 3D framvisning med skjerm 360 grader rundt oss, utrolig stilig! I Shanghai saa vi ogsaa Old Town og Yu Garden, som var veldig flott!

Etter Shanghai reiste vi tilbake til Beijing og møtte Fabian, en tysker vi ble kjent med i Malaysia. Vi brukte sinnsykt lang tid på å finne veien til hostellet fordi ingen av taxisjåførene snakker engelsk og har heller ingen peiling på hvor noenting er. Det hadde forsåvidt ikke vi heller, vi visste bare navnet på hostellet og i hvilket område det skulle være 😛 Kom til et kjempekoselig hostell midt i feststrøket i Beijing 🙂

I Beijing brukte vi en dag på å se den forbudte by, en på den kinesiske mur og en på sommerpalasset. Den forbudte by, som i følge Lonely Planet er det største høydepunktet i Kina, var en enorm skuffelse. Ok, det var fint å se den første bygningen, og se tronen som keiserene en gang satt på, men etter det virket det som om det gjentok seg, gang på gang på gang. Den kinesiske mur derimot, nærmere bestemt ved Mutianyu, var helt fantastisk og 10 ganger så imponerende 😀 Det var også den eneste dagen med strålende vær mens vi var i Kina, og det gjorde det hele enda bedre 🙂 Sommerpalasset var også veldig flott, men som navnet tilsier er det et sommerpalass, og derfor ikke like aktuelt å se på vinteren.

Etter tre uker i Kina gledet vi oss (nå bare meg og Olav, siden Fredrik dro til Australia for å besøke kjæresten) til å komme oss videre til Japan. Det første som møter oss i det vi kommer til Osaka by, er en utrolig hyggelig fyr som tilbyr oss å vise oss veien til hostellet vårt! Så han tok undergrunnen med oss og tok oss helt til hostellet, selv om han ikke skulle den veien selv. Det viste seg at han var bare en av utrolig mange hjelpsomme Japanere som ønsker oss det beste oppholdet mulig her i Japan. En helt annen verden en hva vi er vant til både hjemmefra og i de andre landene vi har vært i!

Den første dagen i Japan fant vi ut at vi var maks heldige og hadde muligheten til å få med oss en av de store sumoturneringene i Japan! De holdes kun 6 ganger i året, og bare en av dem i Osaka. Så vi dro tidlig og så fra begynnelse til slutt, fra de lavere klassene og helt opp til øverste klasse! Fikk tilogmed med oss sumobryteren som har den høyeste tittelen som er mulig å få! Allikevel følte det var mer action i de lavere klassene, selv om oppstyret og folkemengden økte etterhvert som de kjente entret kampringen.

Etter Osaka ønsket vi å dra til Kyoto, men dessverre var alt sammen fullbooket der, så vi måtte nøye oss med et lite hostell i utkanten av Kobe. Heldigvis kjøpte vi Japan Rail Pass før vi dro, slik at vi kan ta toget så mye vi vil 🙂 Så å komme seg rundt fra Kobe var ingen problem. Første dagen her tok vi turen for å se Himeji slottet, et av de best bevarte slottene i Japan. Vi fikk også se litt av Cherry Blossom (Harami/Sakura) på trærne, men håper å få se det når det blomstrer helt ut. Himeji slottet var veldig vakkert og kulturrikt, og det sto også en ninja utenfor som vi fikk ta bilder med 😀

Andre dag i Kobe tok vi for første gang Shinkansen (bullet train) til Kyoto! Kan mildt sagt si vi er overasket over hvor langt fremme japanerne er i utviklingen av kollektivtrafikk! Shinkansen togene kommer med gjevne mellomrom og tar deg dit du vil i en hastighet på opptil 350 km/t. I Kyoto skikket vi på Gion distriktet, den delen av Kyoto som for det meste består av tradisjonelle japanske bygninger i tillegg til masse flotte templer 🙂 Vi traff også på en del japanske jenter som hadde kledd seg ut som Geishaer. Vi sov to netter i Kyoto, på et lite, men veldig vennlig hostell kalt Yahata 🙂

Etter dette dro vi til Nagoya for å feire bursdagen min (woho! Endelig 20 :D). Det så til å begynne med ut til å bli en dårlig kveld, fordi vi fant ikke frem til baren vi skulle på, men senere møtte vi masse Japanske DJs på en liten nattklubb! 😀

Dagen derpå brukte vi til å komme oss til Kyoya Ryokan, et utrolig flott hostell (tradisjonelt japansk hus, med japansk hage og bad og alt vi kan ønske oss av hotellseverdigheter selv om vi betaler like lite som overalt ellers i Japan). Definitivt det beste vi har sovet på så langt for pengene 🙂

Etter en dag med avslapping tok vi toget til Iga Ueno, en liten landsby der Ninjaene stammer fra. Vi fikk se et ninjahus, fullt av hemmelige dører, skap og utkikkspunkter, samt se alt utstyret de brukte. Senere fikk vi også prøve på et ninjakostyme 🙂

Det var det for denne gang, håper å oppdatere litt oftere i fremtiden :p

~ av kjetilhaddeland den 22/03/2010.