Oseania

Ja.. Da var det jo en god stund siden siste oppdatering.. Siden sist har vi oppholdt oss langs østkysten av Australia og på sørøya av NZ, og akkurat nå er vi på nordøya av NZ.

Meg og Fredrik hadde et utrolig flott opphold på en båt ute ved Great Barrier Reef utenfor cairns i noen dager, hvor vi arbeidet på båten i mot at vi fikk dykke, bo og spise. Vi så haier, klovnefisk (Nemo), store skilpadder, stingrays og masse flotte koraller i alle slags farger.

Vi dro videre nedover kysten og møtte til slutt Olav i Brisbane. Her bodde vi på et av de beste hostellene vi har bodd på, nemlig Brisbane YHA. Så gikk turen videre til Surfers Paradise, et sted med utrolig bra uteliv, men ikke så altfor bra bølger.

Videre besøkte vi Byron Bay, en liten avslappet by ved det østligste punktet på Australia, Cape Byron. Vi tok surfekurs, og ble fort besatt av sporten. I tillegg gikk vi den utrolig flotte turen opp til fyrtårnet på Cape Byron, og ellers levde livets glade dager i det avslappede miljøet.

Vi fortsatte sørover og kom til en liten plass kallt Yamba, et sted de færreste har hørt om, men allikevel et sted alle som reiser til Australia bør dra til! Her ble vi møtt av utrolig hyggelige mennesker som drev et lite, men sinnsykt bra hostel. Yamba er stolte av å være byen der mannen bak Billa Bong vokste opp, og også stedet som huser noen av de beste surfebølgene i verden. For en billig penge ble vi tatt med på en guidet tur gjennom den lille landsbyen og fikk se strendene der noen av de aller beste surferene surfet, hoppe fra klipper opp til 13 m høye, bli skremt av lekeslanger (sleipt plantet av mannen bak guidinga), samt mate albatrosser og pirajaer! Shane’s Tour er absolutt noe å anbefale for enhver som skulle befinne seg i området!

Så dro vi til Sydney for å møte på, og bo hos, noen venner vi ble kjent med i Tokyo. Vi ble tatt godt i mot, og fikk bo hos tre studenter i en flott liten leilighet i sørsydney. Sammen med dem fikk vi oppleve det meste av det som er verdt å få med seg fra byen, blant annet Operahuset og området rundt. Vi gikk også på kino en dag og så Ironman 2 på verdens største lerret på Sydneys IMAX kinosal.

Etter Sydney dro vi videre til New Zealand, først til Christchurch. Vi ville se så mye som mulig av landet så vi valgte å leie bobil. Det gikk lettere enn vi hadde trodd (i og med at vi bare er 20) og vi fikk tak i en innen en time etter at vi hadde landet på flyplassen. Etter kort tid hadde vi tilvendt oss å kjøre på venstre side av veien, og vi dro direkte ned til Lake Tekapo hvor vi sov vår første natt i bobilen. Det ble en kald opplevelse (fra 25 grader i Sydney til ned mot 0 på natta på NZ) som det tok tid å vende seg til.. Innsjøen var veldig flott, med utsikt over NZ høyeste fjell, Mt. Cook.

Vi kjørte videre langs kysten hele veien rundt sørenden av øya langs sceniske kystruter. Og naturen er virkelig så flott som alle skal ha det til, på en måte lik Norges natur, bare enda mer majestetisk og ikke minst variert! Vi kom fram til Te Anau, hvor vi hadde planlagt å gjøre en tredagers gåtur i Keppler fjellene, som vi ga slipp på fordi det var veldig dårlige forhold. Vi tok i stedet et cruise i fjorden kallt Doubtful Sound, et vakkert, men regnfyllt sted. Vi kjørte også videre nordover for å se Milford Sound, fjorden med de bratteste og største fjellene som tårner rett opp av havet, og er snødekte på toppen året rundt.

Etter dette ønsket vi oss litt mer spenning, så vi dro til Queenstown for en adrenalinfyllt dag. Vi Jetboata fram og tilbake i en tynn kanal, med fjellveggen noen ganger bare få cm fra båten, i hastigheter opptil 80 km timen, samtidig som føreren tok 360 graders piruetter. Artig, men veldig kaldt! Iskaldt vann pisket jevnt og ofte mot ansiktet. Etter dette hoppet vi i strikk på Queenstowns «Nevis.» Strikkhoppet var 134m høyt og absolutt fantastisk for et skikkelig kick!😀

Vi dro videre nordover og så isbreen «Franz Josef,» på kloss hold, men tok oss ikke råd til å klatre på den. Vi gikk derimot en todagers gåtur i kystlandskapet i nasjonalparken oppkalt etter Abel Tasman, oppdageren av New Zealand.

Så tok vi ferjen over til Nordøya, til hovedstaden Wellington. Vi forsøkte å finne en bobilpark å sove på, men endte opp innelåst i en nasjonalpark med ingen sivilisasjon i mils omkrets..

Vi kjørte rundt østkysten og møtte litt Maorikultur, samt så det østligste punktet av NZ, før vi dro videre til «stink city,» også kallt Roturua. Her hadde vi en fantastisk dag med Zorbing (bli knyttet fast inni en stor plastikkball og sendt utfor en bakke), Maorishow, og en guidet tur gjennom en liten Maoriby bygd på toppen av grunn med seismisk aktivitet, blant annet geisirer og kokende vannbassenger.

I morgen skal vi se området der Hobsyssel i Ringenes Herre filmene ble spilt inn. Derretter blir det et 15000 fots fallskjermhopp på meg🙂

~ av kjetilhaddeland den 20/05/2010.

Én kommentar to “Oseania”

1. For ein fantastiske tur dokke har Kjetil – tanten sidde her å lese med store auer – beundre dokke – og misunne dokke😉 Dokke e så flinke til å få med dokke flotte opplevelser. Ha ein flotte siste innspurt, for nå snur vel nasen heimøve. Pass godt på dokke sjøl – od ha det fortsatt kjekt! Klem….