«Truckasaurus,» Orange River, Namib Desert og Swakopmund

Oki. Maa bare si det foeles ut som en evighet siden sist jeg oppdaterte. Har opplevd saa utrolig mye rart og helt forskjellig fra noe man kan oppleve hjemme. Faar vel bare begynne der jeg glapp sist.

Da vi reiste fra Cape Town ble vi introdusert med «Truckasaurus» som er kjoeretoeyet vi kjoerer rundt i. Skulle gjerne lagt ved et bilde men glemte selvfoelgelig kabelen til kameraet… Vi fikk hvertfall streng beskjed om at dersom vi kalte trucken for buss saa ble det straff. Noe jeg og Olav naa har faatt utallige ganger😛

Saa vidt jeg husker saa var vaart foerste stopp Orange River. Orange river er en av (eller den lengste) elven i soerlige afrika. Vi kom fram til Felix Unite, et hotell/campingsted langs elven hvor vaart elveeventyr startet. Vi ble moett av en utrolig hyggelig fyr, Stevie, som var vaar elveguide. Sammen med Stevie har vi padla i to dager, tilsammen 35 km nedover elva. Det var tungt, og ikke minst vaatt men det var ogsaa en flott opplevelse som jeg kan anbefale. Kanskje hadde det holdt med 20 km, for mot slutten begynte muskler og sener aa verke😛 Noe av det feteste paa padleturen var de saakalte «rapids» altsaa stroemningene. Vi moette blant annet paa det Stevie kalte en «Magnetic Rock» som dro kanoen mot seg. Spennende i forhold til padlinga paa flatt vann😛 Det var ogsaa veldig fint aa sove ute paa elvebenken, tett innpakka i myggnett og silkelaken, for her var det mange, for oss, ukjente krypdyr!

Vi dro videre mot Namib Desert, til «Drifters Desert Lodge,» et lite campingsted midt ute i ingenting. Her var det bare oss, naturen, et utendoers gutte og jentebad (med dusj, tro det eller ei) og to av verdens mest giftige dyr; Black Mamba, og en gul og sort skorpion. Vi moette faktisk paa skorpionen, og guiden vaar sverger hun saa en Black Mamba og men den saa ikke vi. Spennende!😀

Vi gikk paa en «game walk,» hvor vi ikke saa noen dyr, men masse insekter. Blant annet «Ant Lion» som er en av «the small five.» Senere paa kvelden dro vi ut paa «Game Drive.» Denne gangen saa vi masse dyr; Springbok, Hembok, Struts, Jordekorn, Stinkdyr ++. Etter det, tok vi noen Sunset Drinks paa en sanddyne og saa paa solnedgangen. Vakkert🙂 Tilbake i Campen var driftsleder av omraade, Peter Wolf. Han fortalte oss masse morsomme historier. Spesielt morsomme ble de fordi han hadde de feteste latteren, «HAHAHAHAHAHOHOHOHIHIHIHI»😛

Dagen derpaa stod vi opp kl 0300 for aa kjoere til Sossusvlei, en nasjonalpark full av gigantiske sanddyner. Her gikk vi en 6 km lang tur og klatret paa sanddynene. Tungt og varmt! Sanden glir ned under foettene saa det foeles som aa gaa i dyp loessnoe, bortsett fra at sanden holder en temperatur paa opptil 50 grader.

Paa vei til neste post paa programmet stoppet vi i en liten landsby kalt Solitaire. Foeltes med en gang som om jeg hadde dratt 50 aar tilbake i tid. Saa ut som en liten westernby og bestod av en butikk, et bakeri og en restaurant. Her smakte jeg paa Hemsbok. Veldig godt, men ble daarlig i magen av det..

Naa befinner vi oss i Swakopmund, en vestkystby i Namibia. Vi sover paa inn her og jeg kan bare si at det var maks deilig aa endelig sove i en seng og faa lov til  aa sove lenger enn til 6!😛 Forhaapentligvis kommer det flere bilder etterhvert. ’till next time!

~ av kjetilhaddeland den 18/01/2010.

5 kommentar to “«Truckasaurus,» Orange River, Namib Desert og Swakopmund”

1. YESSSSS!!!!
    Digg med livstegn.
    Fredik har jo også ringt meg og fortalt om fallskjermhopping!
    Ja, DET har jeg også hatt lyst til!!!
    Hører at det blir flere netter med litt mindre myk seng nå. Sov godt i natt!
    Kirstijenta

2. Hei og hå! Afrika høres topp ut – særlig på denne årstida. Jeg underviser for tiden en 10.klasse som skal lage reiseblogg fra 5 ulike kontinenter. Mange tips å hente fra dere!

3. Fantastisk – du er så flinke til å beskrive, det er så kjekt å lese bloggene dine. Glede meg til neste🙂 Life as usual here. Klem fra tante🙂

4. Kjempe gøy å lese bloggen din. Skal ta den samme turen som dere i august, så det er moro å lese litt om hvordan opplegge er og hva dere opplever på turen.

5. Hei Kjetil! Gratulerer med dagen – her hos oss er den snart forbi, men eg har tenkt på deg mange ganger i dag! Håpe du og dokke alle har det fint, og at dokke har markert dagen din litt og.:) Klem frå tante, ska helsa frå onkel og.